fredag 7 september 2012

En fantastisk huvudstad

För två timmar sen kom jag hem från Quito, Ecuadors huvudstad, där jag spenderade ett dygn. Det var dock ett fruktansvärt roligt dygn där jag hann göra väldigt mycket kul saker. Jag åkte i onsdags kväll kl 22 från Portoviejo med buss. På bussen mötte jag åtta av de andra utbyttestudenterna, de som bor antingen i Portoviejo, Rockafuerte eller Manta. Den åtta timmar långa bussresan var oerhört kall eftersom det var en stark luftkonditionering på och när vi väl anlände till Quito på morgonen kändes det som vi hade ankommit till istiden. Man säger här att i Quito kan man uppleva alla årstider på en dag; på förmiddagen är det vår, på dagen är det sommar, runt skymningen är det höst och på natten är det vinter. Uttrycket stämde verkligen, när vi kom fram på morgonen frös vi hur mycket som helst och det kan inte varit många plusgrader. När vi sedan kom till vårt hostel sov vi någon timme för att sedan äta frukost i vårvärmen. Senare på dagen kunde man gå runt i t-shirt utan problem och njuta av värmen. Anledningen till att det är så stora temperaturskillnader är att Quito i bergen, väldigt högt upp och det är få moln. Därför blir det väldigt varmt när solen ligger på men värmen stannar inte när solen går ner.

Efter frukost gick vi till immigrationsmyndigheten och bekräftade våra visum. Det gick snabbt och när vi var färdiga hade vi 11 timmar fritid innan bussen skulle föra oss hem igen. Den tiden utnyttjade vi verkligen i centrala Quito där vi började med att gå runt i några parker och turista. Vi hyrde några roddbåtar och rodde längs en kanal ett litet tag också vilket var mycket trevligt.

Längs denna kanal rodde vi.
Därefter fortsatte vi spontanvandra runt och hittade en gatuförsäljare som sålde stora, tjocka maskar att äta. Maskarna levde och krypte omkring medan han försökte sälja på oss dem. Jag hade prövat all mat jag fått innan men här tog det stopp, äta maskar kändes bara omöjligt. Två av de andra utbytesstudenterna delade dock på en mask som de först bröt nacken av och sedan åt vilket såg horribelt ut. Tyvärr har jag inga bilder att visa från det. Sedan gick vi till ett museum i Quitos kulturhus där vi bland annat såg massor av olika artifekter från gamla indiankulturer däribland Los Incas.

Los Incas

En väldigt känd Incastaty i rent guld. 
Vi njöt sedan i solen med en god fruktsallad och smörgåslunch i någon timme innan vi fortsatte mot ett av Quitos kändaste turistmål. Katolska kyrkan Basílica del Voto Nacional var helt klart värt att gå till och den var riktigt fin.

Basílica del Voto Nacional
Basílica del Voto Nacional

Denna bild från  Basílica del Voto Nacional är jag väldigt nöjd med haha.
Ett nödvändigt stopp på en glassbar i gamla Quito senare gick vi mot vulkanberget El Panecillo för att se statyn Virgen de Quito som står 45 meter hög på toppen av berget. Utsikten därifrån var suverän och man kunde se ut över hela gamla Quito. Innan spanjorerna erövrade hade det stått ett inkasoltempel på detta berg vilket också var coolt att tänka sig.
Gamla Quito
Gamla Quito påminner om Gamla stan i Stockholm
Virgen de Quito på El Panecillo
Jag tror det är vulkanen Cotopaxi man kunde se uppifrån statyn.
Uppe i statyn.
Sammanfattningsvis kan man säga att Quito är en oerhört vacker och intressant stad. Till skillnad från Portoviejo är den städad och internationell och man känner verkligen att det är huvudstaden. Jag vill mer än gärna återvända till Quito för jag vet att jag bara sett en bråkdel av vad staden har att erbjuda. Lyckligtvis nog kanske jag redan återvänder dit nästa vecka eftersom min värdsyster ska studera där nästa år efter att ha slutat skolan här och vi ska ta reda på var hon i staden hon ska bo osv. Det ska bli kul.

Hasta luego.

Basílica del Voto Nacional sedd från El Panecillo.

Alla utbytestudenter med YFU som bor i Manta, Portoviejo och Rockafuerte i Gamla Quito. Lägg märke till skogsbranden i bakgrunden. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar